poniedziałek, 8 maja 2023

Sarah Sprinz - Dunbridge Academy. Tam gdzie ty



Emma dostaje się na upragnioną roczną wymianę – do elitarnej szkockiej szkoły Dunbridge Academy, gdzie przed laty poznali się jej rodzice. Liczy na to, że znajdzie tam wskazówki, które pomogą jej odszukać ojca. Ułożyła plan idealny. Jednak nie uwzględniła w nim Henry’ego...

Henry pomaga Emmie odkryć drugie oblicze szkoły: podczas nocnych spacerów prowadzi ją w głąb starych budynków i na sekretne imprezy o północy. I choć wydaje się, że ten niemal idealny chłopak doskonale ją rozumie, to Emma wie, że nie może połączyć ich nic więcej niż przyjaźń.

Wkrótce dziewczyna przekonuje się, że niektórych uczuć nie da się powstrzymać – nieważne, jak bardzo by się starała.


Uwielbiam książki, które mają świetny klimat, bo wtedy od razu łatwiej mi sobie wyobrazić, jakbym sama brała udział w wydarzeniach razem z bohaterami. Czytając Dunbridge Academy właśnie tak się poczułam - jakbym przeniosła się do szkoły z internatem w Szkocji, bawiła się w nielegalnych imprezach z innymi uczniami, przechadzała się korytarzami starych budynków, mających w sobie ducha poprzednich pokoleń. Co prawda nie jest to książka, która zapadnie mi na dłużej w pamięci i zdecydowanie miała swoje wady, ale czytało się ją szybko i przyjemnie, i uważam, że spodoba się wielu młodszym czytelnikom niż ja.

Wychowywana przez samotną matkę Emma całe swoje życie pragnęła poznać swojego ojca i dostać od niego odpowiedź na pytanie dlaczego ich opuścił. Okazja nadarza się, gdy dostaje się na wymianę do szkoły w Edynburgu, gdzie ma zamieszkać przez najbliższy rok. Jedzie tam zdeterminowana, by się uczyć i odnaleźć ojca, zdecydowanie nie ma w planach się zakochiwać ani zawierać przyjaźni na dłużej. Sytuacja się komplikuje, gdy już na lotnisku w Niemczech wpada na Henry'ego - studenta jej nowej szkoły, który także leci samolotem do Edynburga. Ogromna chemia między nimi ją zaskakuje, a jeszcze bardziej czekająca na niego dziewczyna. Henry powinien być poza jej zasięgiem, ale Emma szybko przekonuje się, że uczucia nie są takie proste, gdy w grę wchodzi serce.

Muszę się tutaj przyznać z ręką na sercu, że tak naprawdę wyobrażałam sobie tę historię zupełnie inaczej. Sięgnęłam po nią przede wszystkim dla romansu, a tak naprawdę zostałam dla historii rodziny Emmy i bohaterów pobocznych. To nie oznacza oczywiście, że sam romans był zły, ale zdecydowanie oczekiwałam czegoś więcej. Natomiast ogromnie wciągnęła mnie tajemnica historii rodziców głównej bohaterki, szczególnie, że szkoła Dunbridge Academy okazuje się być pełna wskazówek na temat tego, kim niegdyś byli. To właśnie w tym miejscu rozkwitło ich pełne wybojów uczucie. Sytuację tym bardziej komplikuje fakt, że wielu pracujących w szkole nauczycieli zdaje się rozpoznawać Emmę, w tym jej nowy nauczyciel, pan Ward, który nie ukrywa swojej niechęci do dziewczyny. Co takiego więc mogło się tutaj wydarzyć lata temu?

Fabuła tej książki może i nie zachwyca niczym zaskakującym, ale trzeba przyznać, że lekki styl pisania autorki i przywiązywanie uwagi do interesujących szczegółów pozwalają na to, by w pełni przenieść się do tej fikcyjnej szkoły. Bardzo mi się podobało poznawanie historii tego miejsca, tego niezastąpionego klimatu i bohaterów, nawet tych epizodycznych. Lubię kiedy książki zostają rozwinięte poza główny wątek miłosny, a tutaj zdecydowanie dostajemy wiele historii w jednym - różne nastoletnie dramaty, miłostki i przyjaźnie. Autorka porusza przeróżne tematy, z którymi zmagają się nastolatkowie i ukazuje, jak różnie każdy sobie radzi z problemami, które los niespodziewanie stawia na naszej drodze.

Natomiast jeśli chodzi o naszych głównych bohaterów, Emmę i Henry'ego, trochę miałam z nimi problem. Może to moja wina, bo nastawiłam się na coś innego, ale nie jestem do końca przekonana do tego, jak rozwinął się ich wątek. Jako osobne postacie byli naprawdę sympatyczni - z zaciekawieniem śledziłam drogę Emmy do odkrycia nie tylko historii swojej rodziny, ale też samej siebie w zupełnie nowym kraju, natomiast Henry był dającym się lubić i złożonym bohaterem, któremu przyszło się zmierzyć z pierwszymi rozterkami. Jednakże bardzo przeszkadzało mi to, że duża część ich historii rozwijała się za plecami dziewczyny Henry'ego i nie jestem do końca przekonana do sposobu, w jaki autorka poradziła sobie z tym wątkiem.

Podoba mi się natomiast to, że ta dwójka od początku po prostu siebie rozumiała. Obserwujemy jak ich relacja się rozwija dzięki późnonocnym rozmowom na wszystkie tematy, okazywaniu sobie wsparcia w momentach, gdy tego potrzebują najbardziej i po prostu ufaniu sobie. Już pomijając dramaty miłosne, najbardziej podobały mi się te ciche momenty między nimi, kiedy naprawdę można było dostrzec, jak im na sobie zależy i jak bardzo to uczucie rośnie na sile. Żałuję tylko, że doszło do tego w takich warunkach, bo nie potrafiłam przez to w pełni się do nich przekonać.

Nie ma co ukrywać, że Dunbridge Academy to młodzieżówka przeznaczona raczej dla młodszych odbiorców, aniżeli dla takich czytelników jak ja, którzy preferują dojrzalsze powieści, ale i tak uważam ją za taką przyjemną odskocznię na parę wieczorów. To była lekka, niewymagająca historia, z paroma odrobinę bardziej emocjonalnymi momentami. Może i nie rozkochała mnie tak, jak tego oczekiwałam, ale i tak z wielką chęcią jeszcze do tych bohaterów powrócę w kolejnych tomach, szczególnie, że pokochałam bohaterów pobocznych i jestem ciekawa ich historii. Jeśli więc macie ochotę przenieść się do klimatycznej szkoły w Szkocji i poczytać o licealnych miłostkach i dramatach, to polecam!


Sarah Sprinz stworzyła pełną ciepła i emocji powieść romantyczną, która z łatwością stała się bestsellerem. Pierwsza część sagi została napisana z wielką dbałością o szczegóły, a wykreowany świat i bohaterowie budzą pozytywne uczucia czytelników. Powieść "Tam gdzie ty. Dunbridge Academy. Tom 1" oczarowuje opisami pozwalającymi poczuć niesamowity klimat starych szkockich budowli, a jednocześnie intryguje licznymi zagadkami i zaskakującymi zwrotami akcji.


Tytuł: Dunbridge Academy. Tam gdzie ty
Autorka: Sarah Sprinz
Seria: Dunbridge Academy. Tom 1
Tytuł w oryginale: Dunbridge Academy. Anywhere
Data premiery: 26.04.2023
Liczba stron: 440
Wydawnictwo: Moondrive
Ocena: 7/10

Współpraca reklamowa z Wydawnictwem Moondrive:



Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Dzięki za przeczytanie mojego wpisu! Byłoby mi bardzo miło gdybyś zostawił/a komentarz ze swoją własną opinią :)

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia