piątek, 21 maja 2021

Marek Rybarczyk - Elżbieta, Filip, Diana, Meghan. Zmierzch świata Windsorów



Od lat śledzimy dzieje rodziny Windsorów. Choć brytyjską monarchię zna niemal każdy, to większość z nas nie zdaje sobie sprawy z dramatów, jakie przez lata rozgrywały się za bramami Pałacu Buckingham. Życie królewskiej pary, Elżbiety i Filipa, było źródłem wielu, jeśli nie większości, problemów Windsorów. Skandal gonił skandal. Małżeństwa ich kolejnych dzieci kończyły się. Inwazja dziennikarzy, aparatów i kamer na królewską rodzinę sprawiła, że skrzętnie skrywane tajemnice znalazły się na pierwszych stronach tabloidów. Skostniała monarchia nie nadążała za nowoczesnością. Ostatnią próbą luzowania dworskiego gorsetu było wpuszczenie za mury pałaców Windsorów amerykańskiej rozwódki Meghan Markle. Miała zostać nową gwiazdą, "Kate na dopalaczach", jak pisały gazety. Okazała się – przynajmniej dla Windsorów – "Dianą plus".

Książka "Elżbieta, Filip, Diana i Meghan. Zmierzch świata Windsorów" powstała w historycznym momencie. Zmiana jest tuż-tuż. Królowa Elżbieta ma prawie 95 lat. Nadchodzi kres pewnej epoki i małżeństwa, którego dzieje stały się telenowelą przełomu XX i XXI wieku. W tle pojawiają się pytania – czy następca tronu książę Karol będzie w stanie udźwignąć ciężar korony? Czy Brytyjczycy zaakceptują jako swoją królową Kamilę? Jaka naprawdę była Diana? Jaki wpływ na decyzje podejmowane przez Harry’ego ma Meghan? Dlaczego Windsorowie stracili szansę na wspaniałą czwórkę – Meghan, Harry, Kate, Willliam?


Kilka osób pewnie się zastanawia skąd u mnie recenzja książki "Zmierzch świata Windsorów", bo normalnie nie czytam literatury faktu, zresztą to raczej widać po moim blogu. Ale jak na studentkę filologii angielskiej przystało, jednym z moich zainteresowań jest Brytyjska rodzina królewska. Ostatnio udało mi się skończyć oglądać wszystkie cztery sezony "The Crown" i w tym czasie mniej więcej wyszła właśnie ta książka, więc się na nią skusiłam. A już zwłaszcza z powodu Diany, której historia od zawsze mocno mnie interesowała. Więc co takiego możemy się spodziewać po tej pozycji i czy mi się w ogóle podobała?

Jak sam tytuł mówi, autor bardzo skrupulatnie przedstawia nam tu historię Windsorów, począwszy od młodości Królowej Elżbiety II, jej koronacji, małżeństwa z Księciem Filipem, po lata panowania aż do czasów Diany, byłej żony Księcia Karola, a potem także Meghan, żony Księcia Harry'ego, która przez wielu nazywana jest dzisiaj "Dianą 2.0". No więc jak to rzeczywiście jest z tą rodziną królewską? Jak naprawdę wygląda ich życie i co stoi za tymi wszystkimi skandalami, o których słyszało się na przestrzeni dziesiątek lat? Na pewno niejeden zainteresowany poszukuje odpowiedzi na to pytanie, a ja jako wielbicielka "The Crown" uważam tę książkę za bardzo fajny dodatek, który informuje o pewnych rzeczach dogłębniej, bez żadnej dozy fikcji, jaką możemy znaleźć w popularnym serialu Netflixa.

Autor bardzo interesująco porusza tu różne tematy, które niejednokrotnie postawiły całą rodzinę królewską pod ostrzałem mediów i narodu. Wszelkie skandale, tajemnice i brudy szybko są wyjawiane, bo każdy z chęcią spija z ust tabloidów wszelkie plotki na ich temat. Na pewno wszyscy, którzy interesują się tym tematem, docenią wszelkie szczegóły, które zapewnia autor. Ja osobiście najbardziej zainteresowana byłam tą częścią o Dianie i Meghan, reszta niezupełnie mnie zaskoczyła, ale i tak cała pozycja została poprowadzona w interesujący sposób. Chociaż autor mógł sobie darować niektóre docinki w stronę Diany i Meghan, i bardziej pozostać przy neutralnym podejściu. Bardzo fajnie opisuje skandale, ale niektóre fragmenty dość mocno opierały się na plotkach i jego stronniczości, co mi akurat niezbyt się spodobało. Ale to właściwie moje jedyne większe zastrzeżenie wobec tej książki.

Na pewno nie jest to pozycja dla tych, którzy szukają książki ze stricte historycznymi faktami. Chociaż przystrojona jest piękną szatą graficzną i wieloma zdjęciami monarchii, co zdecydowanie działa tutaj na ogromny plus, to książka łącząca fakty historyczne i różne dygresje, napisana raczej w lekkim, niewymagającym stylu. Powiedziałabym nawet, że bardziej pod publikę, która w wolnym czasie ogląda "The Crown" dla przyjemności i z czystego zainteresowania rodziną królewską, nie dla totalnych miłośników, których interesuje każdy suchy fakt. Jednym się to spodoba, innym nie. Ja akurat jestem zadowolona.

Uważam, że "Elżbieta, Filip, Diana, Meghan. Zmierzch świata Windsorów" Marka Rybarczyka to naprawdę interesująca pozycja. Gdyby nie wyraźna stronniczość autora, pewnie dałabym wyższą ocenę, ale przecież każdy ma swoją własną opinię na temat rodziny królewskiej. Myślę, że to może być bardzo fajna pozycja dla takich osób jak ja, które lubią od czasu do czasu poczytać coś o Windsorach, ale bez większych wymagań. Trochę mogło być więcej o Dianie i Meghan, bo to jednak pozycja głównie o Królowej i jej życiu, no ale z drugiej strony innym może akurat się to spodoba.


Były dziennikarz BBC i wieloletni korespondent „Gazety Wyborczej” w Londynie. Potem dziennikarz „Przekroju” oraz publicysta „Newsweeka” i „Newsweeka Historia”. Autor Tajemnic Windsorów (2013). Pisuje do „Polityki” i „Focusa”. Polak, ale także Brytyjczyk. Cynik patrzący z dystansem na oba narody. Uwielbia kuchnię indyjską i koty. Mieszkał w New Delhi i Szanghaju.


Tytuł: Elżbieta, Filip, Diana, Meghan. Zmierzch świata Windsorów
Autor: Marek Rybarczyk
Wydawnictwo: MUZA
Liczba stron: 336
Premiera: 17 marca 2021
Ocena: 7/10

Za egzemplarz książki dziękuję Wydawnictwu MUZA!




1 komentarz:

  1. Lubię śledzić losy angielskiej rodziny królewskiej i chętnie sięgnę po tą książkę.

    OdpowiedzUsuń

Dzięki za przeczytanie mojego wpisu! Byłoby mi bardzo miło gdybyś zostawił/a komentarz ze swoją własną opinią :)

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia