piątek, 10 lipca 2020

Cathy Cassidy - Letnie Marzenie



Poznaj trzecią z sióstr BOMBOnierek i poczuj rytm jej życia!

Przecież od zawsze marzyła o tańcu, więc kiedy pojawia się szansa na miejsce w szkole baletowej, Summer desperacko pragnie się do niej dostać.

Kończy się rok szkolny i zaczynają wakacje, ale w przeciwieństwie do sióstr Summer nie ma czasu na leniwe dni i imprezy na słonecznej plaży. Przesłuchanie do szkoły baletowej staje się jej obsesją, a sprawy zaczynają wymykać się spod kontroli…

Im mocniej dąży do doskonałości, tym bardziej czuje się zagubiona. Czy na czas zda sobie sprawę – z pomocą chłopca, który chce czegoś więcej niż przyjaźni – że marzenia chadzają własnymi ścieżkami?

Seria "Bombonierki" Cathy Cassidy przewijała mi się na instagramie już wielokrotnie, a jednak jakoś nigdy mnie do niej nie ciągnęło. Dopiero w ostatnim czasie postanowiłam dać jej szansę, skuszona lekką, letnią historyjką. "Letnie Marzenie" to już trzeci tom serii i zarazem moje pierwsze spotkanie z tą autorką. Jakie mam wrażenia?

Książka opowiada historię trzynastoletniej Summer, dziewczynki, która odkąd sięga pamięcią, marzyła o byciu zawodową baleriną. Kiedy pojawia się okazja wzięcia udziału w przesłuchaniu do prestiżowej szkoły tanecznej, Summer postanawia zrobić wszystko, aby spełnić swoje marzenia. Chociaż szkoła się kończy i nadchodzi czas wakacji, imprez, do których zachęcają ją jej siostry, w głowie dziewczyny są tylko wymagające ćwiczenia i przygotowania do przesłuchań. Pragnie udowodnić sobie i swojej rodzinie, że ciężką pracą zdoła spełnić swoje marzenia, w które nikt nie wierzy. Jej obsesja na punkcie szkoły szybko przybiera niebezpieczny obrót, gdy Summer zaczyna spędzać każdą wolną chwilę na ćwiczeniach, porzuca jedzenie, aby schudnąć i odsuwa od siebie każdego, kto staje jej na drodze do spełnienia marzeń. Dążenie do doskonałości odbiera jej w końcu przyjemność z czegoś, co od zawsze tak kochała. Dopiero niespodziewana osoba uświadamia jej, że być może to, do czego się posuwa, jest dla niej niezdrowe. Summer musi przestać, zanim będzie za późno, ale czy jej się to uda?

Pokazuję ludziom to, co chcą zobaczyć, ukrywam sprawy, o których woleliby nie wiedzieć. Co z tego, że parę razy zsunęła mi się maska?
Trzeba będzie mocniej się postarać, żeby trzymała się na swoim miejscu.

Przyznam szczerze, chyba nigdy nie czytałam młodzieżówki, której bohaterka była taka młodziutka. Na początku bardzo mi było z tym dziwnie, bo w ostatnim czasie już i tak coraz rzadziej sięgam po takie historie dla młodszych, ale było w Summer coś takiego, co mnie przy niej trzymało i chciałam poznać jej historię. Summer jest młodziutka, ambitna i zdeterminowana, by spełnić swoje marzenia o dostaniu się do wymarzonej szkoły baletowej. Odkąd opuścił jej rodzinę ojciec i wyjechał na drugi koniec świata, a mama zaczęła poważnie umawiać się z innym mężczyzną, wszystko było dla Summer trochę dziwne i niekomfortowe. Taniec jednak był jej ulubionym sposobem na ucieczkę. Już raz próbowała swoich sił na przesłuchaniach, wszystko jednak poszło nie tak, gdy zawiódł ją jej ojciec i od tamtej pory dziewczynka walczyła z poczuciem porażki. Dlatego nic dziwnego, że kiedy się nadarza okazja, Summer ją chwyta i robi wszystko, aby spełnić swoje marzenie.

Autorka bardzo ciekawie przedstawiła tutaj mentalność człowieka zmagającego się z zaburzeniami odżywiania. Kiedy sięgałam po tę książkę, nawet nie spodziewałam się, że właśnie taki temat zostanie tutaj poruszony, ale jestem wdzięczna, ponieważ na pewno niejedna mała dziewczynka stawiała sobie ogrom wyzwań, aby być idealną, perfekcyjną, piękną, aby wpasować się w normy społeczne. Skoro my jako dorośli ciągle to robimy, to jaką presję musi odczuwać dziecko? Zwłaszcza porzucone przez rodzica, odczuwające, że nikt nie zwraca na nie uwagi i ma w nosie jej marzenia. Historia Summer jest mocna i autorka pokazuje wszystkie złe strony zmagań z problemami z odżywianiem. Summer musi nauczyć się zaakceptować swój problem i pozwolić innym, aby jej pomogli wyzdrowieć. Czeka ją niełatwa droga, ale właśnie o tym jest ta historia - o akceptowaniu siebie takim, jakim się jest, o nowych początkach, o marzeniach, o przyjaźni. Wkrótce nawet Summer odkrywa, że nie jest sama i ma wielu przyjaciół, którzy będą przy niej i jej pomogą. Gdy znajduje przyjaciela w chłopaku, którego do tej pory nawet nie lubiła, Summer zaczyna patrzeć na wiele spraw całkiem inaczej.

Liczy się tyle, że kiedy zachowujesz się w określony sposób, ludzie tego właśnie od ciebie oczekują. Wtedy ty, chcąc spełnić oczekiwania, podążasz tą drogą, aż nagle okazuje się, że nie znasz innej ścieżki i jesteś uwięziona...

Mój jedyny problem z tą książką jest taki, że kończy się ona bardzo nagle i zostawia z wieloma niewiadomymi. Podejrzewam, że Summer przewija się w kolejnych częściach serii i dowiemy się o niej więcej, ale tutaj autorka urywa jej historię dość niespodziewanie i w ważnym momencie jej życia. Żałuję, że nie dano nam wglądu w jej przyszłość, Summer ma dużo do opowiedzenia i wiele ważnych rzeczy zostało pominiętych. Ale poza tym, książka okazała się być zaskakująco dobra i szybciutka do przeczytania. Zapewne nie zostanie ona w mojej pamięci na dłużej, ale na letni wieczór w sam raz.

"Letnie Marzenie" to przyjemna, lekka historia o dziewczynce z dużymi marzeniami, której przyszło zmierzyć się z problemami i akceptacją nowej rzeczywistości. Powiedziałabym, że jest to pozycja skierowana bardziej do młodszych czytelniczek, ale i ja, jako dorosła, bardzo chętnie ją przeczytałam. Tematyka zaburzeń odżywiania jest szeroka i zawsze miło przeczytać o bohaterce, której zmagania są przedstawione w tak prawdziwy, niekoloryzowany sposób, bo dają one do myślenia. Książka mi się podobała, więc jeśli szukacie jakiejś szybkiej, niewymagającej młodzieżówki, to może akurat seria "Bombonierki" wam się spodoba :)


Cathy Cassidy to autorka wielu poczytnych powieści dla młodzieży. W jej dorobku na uwagę zasługuje na przykład powieść “Anielski tort”, gdzie poznajemy losy młodej polskiej emigrantki. Popularne propozycje tej autorki to również: “Morskie zaklęcia”, “Indi Blue”, a także “Daizy Star. Gwiazda tygodnia” i pozostałe części serii o Daizy.


Tytuł: Letnie Marzenie
Autor: Cathy Cassidy
Seria: Bombonierki. Tom 3
Tytuł w oryginale: Summer's Dream
Data premiery: 15 kwietnia 2020
Wydawnictwo: IUVI
Liczba stron: 280
Ocena: 7/10

Za możliwość przeczytania serdecznie dziękuję Wydawnictwu IUVI.



Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Dzięki za przeczytanie mojego wpisu! Byłoby mi bardzo miło gdybyś zostawił/a komentarz ze swoją własną opinią :)

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia