sobota, 16 lipca 2022

Anne Gunn Halvorsen, Randi Fuglehaug - Następca tronu



Następca tronu to współczesna historia o miłości, o ponoszeniu konsekwencji za popełnione błędy, o przezwyciężaniu strachu – oraz o tym, jak to jest rządzić w mediach społecznościowych.

Siedemnastoletnia Lena przeprowadza się z rodzicami do Oslo, by zacząć wszystko od nowa. Nauka w liceum Elisenberg okazuje się sporym wyzwaniem. Na najsłynniejszym w całym kraju szkolnym dziedzińcu rządzą bliźnięta z rodziny królewskiej, Kalle i jego siostra Magrethe. Lena nawiązuje nowe przyjaźnie w kręgu ich znajomych, ale musi też mierzyć się z niechęcią ze strony Margrethe. No i oczywiście zakochuje się w księciu po uszy – z wzajemnością – ale boi się, że jej przeszłość może wszystko zniweczyć.

Lena skrywa bowiem pewne tajemnice i nie chce, by dowiedzieli się o nich jej nowi znajomi. Jednak, pod wpływem przełomowego wydarzenia, zdobywa się na odwagę i wyznaje światu prawdę…


Pamiętam czasy, kiedy codziennie wyczekiwałam nowych klipów serialu SKAM. Jako nastolatka z zapartym tchem śledziłam losy tych fikcyjnych licealistów i prawdopodobnie spędziłam niezdrową liczbę godzin, przeżywając ich rozterki życiowe i zawody miłosne. Kiedy więc zobaczyłam zapowiedź "Następcy tronu", norweskiego bestsellera, który przez wielu porównywany jest właśnie do Skamu, z sentymentu wiedziałam, że muszę tę książkę przeczytać. Co zaskakujące, wciągnęłam się w nią tak bardzo, że zarwałam nockę, aż nie przekręciłam ostatniej strony. Z pewnością nie jestem już jej odbiorcą docelowym i to uderzyło we mnie najbardziej - plotki, wtopy w internecie, fałszywe znajomości i licealne dramaty nie dostarczają mi już takiej rozrywki, jak kiedyś. To książka wyraźnie skierowana do młodszych odbiorców, co momentami wybijało mnie z rytmu, jednakże trzeba przyznać - czytało się ją bardzo szybko i przyjemnie, a autorki poruszają w niej kilka ważnych tematów.

Główna bohaterka tej historii, siedemnastoletnia Lena, skrywa największy sekret, o którym wiedzą tylko jej najbliżsi. To z tego powodu przeprowadziła się z rodzicami do Oslo, gotowa rozpocząć nowy rozdział w życiu z dala od plotek i oceniających spojrzeń. Jak się okazuje - wcale nie jest to takie proste. Razem z nią naukę w szkole rozpoczyna królewskie rodzeństwo - zastępca tronu Karl Johan, nazywany przez rówieśników Kallem i księżniczka Margrethe. Zrządzeniem losu Kalle od razu zwraca uwagę na Lenę i robi wszystko, aby się do niej zbliżyć. Jednakże czy związek z księciem na jakikolwiek sens? I jak długo dziewczyna zdoła kopać pod sobą dół złożony z kłamstw, zanim wszystko się rozpadnie na dobre?

Jeśli szukacie historii, która wywoła w was ogrom emocji i zmieni wasze życie na zawsze, to raczej tutaj tego nie znajdziecie. Bohaterowie tej historii żyją imprezami, plotkami, profilami na social mediach, influencerami, tym co jest modne, a co nie, przelotnymi romansami i nastoletnimi dramatami. Podejrzewam, że stąd też porównanie do Skamu, bo rzeczywiście, klimat jest bardzo podobny. Ale kto czasami nie lubi wrócić do takich historii? Chociaż poczułam się niesamowicie staro, jakbym czytała coś, co już nie jest przeznaczone dla mnie, to trzeba przyznać, lekki styl pisania autorek bardzo mnie wciągnął w historię tej grupki bohaterów. Ta książka to taka idealna pozycja na jeden wieczór, szczególnie jeśli lubicie się zaczytywać w młodzieżówkach.

Przede wszystkim jest to historia, która ukazuje, jak ogromną moc mają plotki i jak jedna decyzja może zmienić czyjeś życie. Przeszłość Leny ciągnie się za nią przez całą książkę i nawet ja, chociaż od początku wiedziałam co takiego ukrywa przed innymi, czułam niepokój i stres wiedząc, co może się zdarzyć, jeśli wszystko wyjdzie na jaw. To historia o rodzinie i przyjaźniach, takich przelotnych, ale też takich, które mogą nas zmienić na całe życie. A co najważniejsze, w tym wszystkim znajdzie się pewna wartość, której oczekiwałabym od takiej młodzieżówki. Autorki poruszają w tej historii pewne ważne tematy, co cenię.

Muszę natomiast przyznać, że nie jestem największą fanką wątku miłosnego w tej książce. Nie mam nic konkretnego, do czego miałabym się przyczepić, po prostu była to przyjemna historia miłosna, ale nie wywołała ona u mnie głębszych emocji. Lena i Kalle z pewnością byli momentami uroczy, ale nie poczułam do nich mocnego przywiązania, ani poczucia, że po miesiącach będę wracać do nich myślami. Natomiast jako osobne postacie byli bardzo sympatyczni. Myślę, że szczególnie Lena zasługuje tutaj na uwagę, ponieważ to z nią wiąże się najważniejsza część tej historii i trzeba przyznać, czułam do niej ogromny szacunek i podziw, że w tak młodym wieku przyszło jej się zmierzyć z czymś tak wielkim.

Myślę, że "Następca tronu" to bardzo fajna młodzieżowa historia, ale też skierowana raczej do młodszych czytelników. Czytało się ją błyskawicznie i bardzo miło, ale raczej nie zapadnie ona w mojej pamięci na dłużej. Jeśli lubicie klimat Skamu, dodajcie rodzinę królewską i skandale trochę jak z "Plotkary", a wyjdzie wam ta książka. Myślę, że do gustu przypadnie szczególnie nastolatkom i to wam ją przede wszystkim polecam :)


Anne Gunn Halvorsen (ur. 1984) jest pisarką i dziennikarką. Pisze w duecie z Randi Fuglehaug. W dorobku mają kilka książek, pracowały też między innymi dla takich dzienników jak Dagbladet i Dagens Næringsliv oraz w telewizji. Następca tronu to ich pierwsza wspólnie napisana powieść.

Randi Fuglehaug (ur. 1980) jest pisarką i dziennikarką. Powieści pisze w duecie z Anne Gunn Havorsen. W dorobku mają kilka książek, pracowały też między innymi dla takich dzienników jak Dagbladet i Dagens Næringsliv oraz w telewizji. Następca tronu to ich pierwsza wspólnie napisana powieść.


Tytuł: Następca tronu
Autork(ki): Anne Gunn Halvorsen, Randi Fuglehaug
Seria: Royalteen. Tom 1
Data premiery: 13.07.2022r.
Wydawnictwo: Jaguar
Liczba stron: 288
Ocena: 6.5/10

Za egzemplarz książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu Jaguar :)





Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Dzięki za przeczytanie mojego wpisu! Byłoby mi bardzo miło gdybyś zostawił/a komentarz ze swoją własną opinią :)

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia