środa, 23 marca 2022

Phil Stamper - The Gravity of Us



Cal chce być dziennikarzem. Jest już w połowie drogi do sukcesu, dzięki koncie na FlashFame z pół milionem obserwujących i perspektywą stażu w Buzzfeed. Ambitne plany pokrzyżuje mu jednak wybranie jego taty pilota do głośnej misji NASA na Marsa. Wkrótce Cal razem z rodzicami zostawia Brooklyn na rzecz gorącego i wilgotnego Houston. Nagle życie chłopaka zamienia się w telewizyjne reality show - z ciągle kłócącymi się rodzicami i odgrywaniem ról idealnej amerykańskiej rodziny na potrzeby medialnego spektaklu.

A potem Cal spotyka Leona, którego mama jest astronautką w tej samej misji. I w zawrotnym tempie traci dla niego głowę. Cal i Leon stają się dla siebie oazą spokoju pośród oceanu szaleństwa. Wraz z rozwojem ich relacji, wzrasta gorączkowa atmosfera wokół misji na Marsa. Kiedy na jaw wychodzą ukryte motywy stojące za programem, Cal musi znaleźć sposób na odkrycie prawdy bez ranienia tych, na których najbardziej mu zależy.

Porzucone marzenia, nagła przeprowadzka, medialne zamieszanie i brudne sekrety, które mogą okazać się początkiem końca wielkiej misji.

W całym tym szaleństwie, jedyną stałą wydaje się być związek z nowo poznanym Leonem. Czy w tej miłości warto się zatracić?


Jednym z moich niecodziennych zainteresowań jest wszystko, co związane z kosmosem. Podróże kosmiczne, astronomia... naturalnie więc, kiedy tylko zobaczyłam zapowiedź tej książki, wiedziałam, że muszę ją przeczytać. Co prawda miałam trochę inne wyobrażenie, bo myślałam, że więcej tu będzie samej podróży, a jak się okazało - historia skupiła się na innych rzeczach - sama w sobie była jednak bardzo przyjemna i przeurocza. NASA w połączeniu z wątkiem LGBT to przepis na przemiłą, ciepłą historię młodzieżową, przy której bardzo fajnie spędziłam dwa wieczory. Z pewnością Leon i Cal wywołają uśmiech na twarzy niejednego czytelnika.

Cal od zawsze marzył o byciu dziennikarzem. Za pomocą kanału na Internecie prowadzi serwis informacyjny prosto z Nowego Jorku, który obserwuje pół miliona osób. Jego sukces i plany na przyszłość stają jednak pod znakiem zapytania, gdy jego tata zostaje wybrany jako jeden z pilotów do nadchodzącej misji NASA na Marsa. Teraz nie tylko musi przenieść się do Houston i porzucić swoje dotychczasowe życie i najlepszą przyjaciółkę, ale dostaje informacje, że w ich nowym miejscu zamieszkania zabronione jest nagrywanie czegokolwiek, co należy do StarWatcha - firmy produkcyjnej, która prowadzi reality show o życiu astronautów. Cal zostaje wrzucony w sam środek medialnego cyrku z kłócącymi się rodzicami i zaprzepaszczonymi marzeniami. Wtedy jednak poznaje Leona - przystojnego syna jednej z astronautek, z którym szybko łapie nić porozumienia. Gdy rozwija się ich relacja, rośnie napięcie związane z misją na Marsa, a także pragnieniem Cala, by zawalczyć o swoje marzenia... Jak poradzi sobie w tym nowym miejscu?

Tę książkę czyta się tak szybko i tak lekko, że nim się obejrzałam, a już przewracałam ostatnią stronę. Prosty w odbiorze styl pisania autora zdecydowanie odegrał tutaj ogromną rolę i z tego powodu w przyszłości bardzo chętnie zapoznam się z jego innymi projektami. Połączenie reality show, NASA i romansu queer także zdecydowanie zapowiadało się intrygująco i w dużej mierze właśnie dlatego tak przyjemnie spędziłam czas z tą książką. Czy kiedyś do niej powrócę? Raczej nie. Historia była dobra i przyjemna, ale nie wstrząsnęła moim światem tak, jakbym się tego spodziewała. Miała swoje plusy i minusy.

Cal to zdecydowanie gwiazda tej historii. Popularny chłopak z wielkimi marzeniami, któremu przyszło się zmierzyć z ogromną życiową zmianą. Nie do końca wiem co sądzić o tym, że Cal to influencer i z bliska mamy szansę zobaczyć jego warsztat oraz proces produkcji filmów, co momentami odrobinę mnie nudziło. Jednakże zyskał moją sympatię i z chęcią śledziłam jego podróż w głąb samego siebie, gdy odkrywał co najbardziej liczy się w jego życiu. Nie ze wszystkimi jego decyzjami się zgadzałam i jak to nastolatek miał czasami skłonności do podejmowania pochopnych decyzji i myślenia tylko o sobie, mimo wszystko był to dobrze wykreowany i dający się lubić bohater. Zresztą, wszyscy bohaterowie, nawet drugoplanowi drugoplanowi, chociaż może nie tak ważni, odegrali swoją rolę w tej historii i nie miałam problemu, żeby ich polubić.

Gdy Cal poznaje Leona, wszystko się zmienia. Nie tylko w jego życiu, ale też w historii i niestety niekoniecznie na dobre. Relacja między Calem i Leonem, chociaż ogólnie słodka i wywołująca uśmiech na twarzy, pod względem rozwinięcia była najsłabszym punktem tej książki. I piszę to z ogromnym smutkiem, bo ogólnie bohaterów bardzo polubiłam i im kibicowałam. Mam niestety jednak wrażenie, że autor potraktował ich po macoszemu, bo wystarczy kilka rozdziałów, a od nieznajomych przeskakujemy do związku i miłości. Momentami ich historia to było czyste insta love - czułam się tak, jakbyśmy przeszli od niczego do wszystkiego w przeciągu sekund, bez szansy na poznanie tej relacji bliżej. Bez żadnego rozwoju, bez żadnej ekscytacji. I chociaż byli uroczy, zabrakło w ich historii tego czegoś, dzięki czemu dotknęli mnie na tyle, że na długo bym o nich nie zapomniała.

Mam również mieszane uczucia co do samego wątku NASA, bo chociaż absolutnie uwielbiam tę otoczkę i pewnie będę jedną z niewielu, którą czytanie o tym naprawdę ekscytowało, tak sam aspekt reality show już trochę zepsuł zabawę. Być może dlatego, że wyobraziłam sobie to trochę inaczej, a dostałam dziwny beef między nastolatkiem, a firmą, którą prowadzą dorośli ludzie... cóż, nie było w tym nic ekscytującego. Zwłaszcza, że właśnie w tych momentach Cal irytował mnie najbardziej, bo chociaż walczył w dobrej sprawie, często myślał jedynie o czubku własnego nosa i swoich odbiorcach w Internecie.

Pewną rolę w tej książce odgrywa także wątek zdrowia psychicznego, co widzimy na przykładzie kilku drugoplanowych bohaterów (jak chociażby Leona) i to akurat bardzo mi się podobało. Ta historia ukazuje, że nie ma prostego przepisu na to jak być szczęśliwym i każdy musi odnaleźć swoją własną drogę, jak sobie z tym radzić. I jak sięgnąć po pomoc, gdy samemu nie dajemy sobie rady. Obserwujemy też związek rodziców Cala, którzy przechodzą kryzys i to otwiera oczy, że małżeństwo to ciągła praca dwójki osób, walka z przeciwnościami losu i kompromisy. Na historię składało się wiele wątków i to było jej ogromnym plusem.

Ogółem "The Gravity of Us" opisałabym jako niezobowiązującą, lekką młodzieżówkę z wątkiem queer, którą naprawdę przyjemnie się czyta. Zapewne nie zapadnie mi na dłużej w pamięci i miała też swoje wady, ale bawiłam się dobrze. Myślę, że do gustu przypadnie szczególnie młodszym i nastoletnim czytelnikom, więc głownie im ją polecam.


Phil Stamper wychował się na wsi blisko Dayton w stanie Ohio. Chociaż życie tam może wydawać się nudne, przyszły autor spędzał czas, grając na fortepianie i pisząc wymyślone historie. Studiował muzykę w University of Dayton oraz publikowanie z elementami kreatywnego pisania w Kingston University. Po wyjeździe z rodzinnego stanu zamieszkał w Waszyngtonie DC bez perspektywy pracy, z 800 dolarami w kieszeni i obietnicą mieszkania w garderobie. Niedługo potem – sam nie jest pewien jak – skoczył na głęboką wodę i rozpoczął karierę w PR w sektorze non-profit i zaczął spać w prawdziwym łóżku. Uwielbiał utrzymywać się z pisania, nawet jeśli pisał materiały prasowe, informacje i… setki maili do zirytowanych dziennikarzy. Po pewnym czasie takie suche pisanie zaczęło mu doskwierać, więc w końcu stwierdził, że musi zacząć pracować nad książką, którą zawsze chciał napisać…

Dziś Phil jest znanym autorem The Gravity of Us, As Far As You’ll Take Me i innych książek o tematyce LGBT dla dzieci i nastolatków. Pracuje w dużym wydawnictwie w Nowym Jorku, gdzie mieszka z mężem i psem. Golden Boys, pierwszy tom komedii romantycznej dla młodych dorosłych, ukaże się w lutym 2022. Small Town Pride zostanie wydane latem 2022.


Tytuł: The Gravity of Us
Autor: Phil Stamper
Data premiery: 23 lutego 2022
Wydawnictwo: Jaguar
Liczba stron: 340
Ocena: 8/10

Za egzemplarz książki serdecznie dziękuję wydawnictwu Jaguar!



1 komentarz:

Dzięki za przeczytanie mojego wpisu! Byłoby mi bardzo miło gdybyś zostawił/a komentarz ze swoją własną opinią :)

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia