niedziela, 29 maja 2022

Kelsey Hartwell - 11 Papierowych Serc



11 utraconych tygodni. 11 szans, żeby je odzyskać.

Rok temu: Życie Elli było idealne. Miała cudownych przyjaciół i niesamowitego chłopaka. Wszystko się zmieniło w momencie wypadku samochodowego. Kiedy Ella obudziła się w szpitalu, nie pamiętała ani tragicznego wydarzenia, ani tygodni przed nim. Nie rozumiała też, dlaczego zerwała ze swoim chłopakiem.

Teraz: Ella zaczyna otrzymywać papierowe serca od tajemniczego wielbiciela. Ten wie o niej zadziwiająco dużo. Serca zawierają wskazówki mające pomóc dziewczynie przypomnieć sobie życie przed wypadkiem. I zabiorą ją w podróż, której nigdy sobie nie wyobrażała. Podążanie za papierowymi sercami jest najbardziej spontaniczną rzeczą, jaką Ella kiedykolwiek zrobiła… Ale czy znajdzie odpowiedzi na dręczące ją pytania?


11 utraconych tygodni. 11 papierowych serc. 11 szans, żeby odzyskać wspomnienia. No czy te trzy zdania nie zachęcają do przeczytania tej książki? Jak tylko przeczytałam opis "11 papierowych serc", wiedziałam, że muszę tę książkę przeczytać. Historia słusznie zebrała tyle pozytywnych opinii, bo to była jedna z najbardziej uroczych młodzieżówek, jakie dane mi było przeczytać. Co prawda jest to historia skierowana głównie do młodszej publiczności, ale myślę, że nawet dorośli padną urokiem tych bohaterów i słodkości. Dla mnie lektura tej książki była czystą przyjemnością.

Rok temu nastoletnia Ella przeżyła tragiczny wypadek samochodowy, w wyniku którego straciła pamięć. Przed tym wszystkim jej życie było idealne - miała cudownych przyjaciół i świetnego chłopaka. Po przebudzeniu się w szpitalu okazało się jednak, że nie pamięta ostatnich 11 tygodni życia, ani tego, że z jakiegoś powodu postanowiła zerwać z chłopakiem. Teraz, niemalże rok po tych wydarzeniach, Ella nadal stara się dojść do siebie, chociaż utracone wspomnienia nie dają jej spokoju. Gdy więc zaczyna dostawać listy w formie papierowych serc od tajemniczego wielbiciela, który pragnie pomóc jej odzyskać pamięć, dziewczyna postanawia podjąć się zadania rozwiązywania zagadek. Ma swoje podejrzenia: czyżby to jej były chłopak próbował ją odzyskać? A może jej najlepsza przyjaciółka pragnie jej pomóc? Jej niespodziewanym sojusznikiem i pomocnikiem staje się nowo poznany chłopak, Andy. Dziewczyna zaczyna spędzać z nim coraz więcej czasu i pojawiają się uczucia, których nigdy by się nie spodziewała, ale jednocześnie kwestia papierowych serc nie daje jej spokoju. Dziewczyna czuje się rozdarta pomiędzy uroczym chłopakiem, który budzi w niej uczucia, jakich jeszcze nigdy nie czuła i przeszłością, którą za wszelką cenę pragnie odzyskać.

Jaka ta historia była przeurocza! Może nie trzeba wiele, żeby wywołać szeroki uśmiech na mojej twarzy, ale pomysł na tę historię tak bardzo mi się spodobał, że moje serce o mało nie wybuchło. W tej książce wyruszamy razem z główną bohaterką w pewną podróż, która ma pomóc jej odzyskać utracone wspomnienia z 11 tygodni życia przed jej wypadkiem. A wszystko za sprawą papierowych serc z zagadkami od tajemniczego wielbiciela. Czytając tę historię czułam się tak, jakbym razem z Ellą rozwiązywała te zagadki. Czułam jej frustrację, kiedy odwiedzała kolejne miejsca, próbując poskładać do kupy to, co utracone. Niepewność, gdy musiała zdecydować co jest ważniejsze - gonienie za przeszłością, czy przyszłość. I chociaż jak to nastolatka, czasami jej zachowanie było frustrujące, współczułam jej niesamowicie. Chociaż w teorii jest to lekka, niezobowiązująca młodzieżówka, historia tej dziewczyny naprawdę momentami chwytała za serce.

Moje serce jednakże bezpowrotnie skradł Andy. To jak subtelnie rozwijała się ich historia miłosna pozwoliło na to, abyśmy naprawdę poczuli ich więź i uczucie. Gdy poznają się po raz pierwszy w bibliotece, od razu czuć między nimi chemię, cieszę się jednak, że to uczucie rozwijało się powoli, krok po kroku, począwszy od przyjaźni, po nieśmiałą fascynację i zauroczenie. To na ich scenach uśmiech nie schodził mi z twarzy, a motylki szalały w brzuchu. To była najsłodsza historia miłosna, taka, którą obserwujemy w każdym spojrzeniu, słowie i działaniu. Poza tym kto nie pokochałby Andy'ego? To bez dwóch zdań moja ulubiona postać z tej książki, szczególnie, że z czasem dowiadujemy się o nim tak wiele poruszających rzeczy.

Ta historia ukazuje też jak ogromny wpływ na nasze życie mają pewne sytuacje i jak normalne jest to, że z czasem się zmieniamy, zaczynamy interesować innymi rzeczami i naturalnie oddalamy się od pewnych osób. To część dorastania i ważny aspekt, z którym nasza główna bohaterka musiała się pogodzić, gdy rok po wypadku jej życie niczym nie przypominało już tego z przeszłości. Gonienie za papierowymi sercami było nie tyle przygodą, która miała dać jej odpowiedzi, ale pewną drogą, która pozwoliła jej w pełni wyzdrowieć i zaakceptować życie takim, jakim jest. A sam wątek serc i tego, kto za nimi stoi, nadał tej historii pewnego dynamizmu i sprawił, że nie mogłam się od książki oderwać.  Podoba mi się też to, że rozwiązanie zagadki wcale nie jest takie oczywiste i wielu może zaskoczyć. Pewnie nie każdy się tu ze mną zgodzi, ale uważam, że autorka fajnie sobie to wymyśliła i dzięki temu spojrzałam na tę historię w inny sposób, taki, dzięki któremu szybko o niej nie zapomnę.

"11 papierowych serc" to zdecydowanie młodzieżówka warta uwagi. Wbrew pozorom wcale nie uważam, że czytać ją powinni tylko młodsi czytelnicy, bo ja sama spędziłam na niej tak przyjemny czas, że jestem pewna, że w przyszłości chętnie jeszcze do niej wrócę. Poza tym jest to historia, która gdzieś między tym humorem i ciepłem skrywa bardzo fajny przekaz, który poruszy niejedną osobę. Bardzo polecam!


Kelsey Hartwell mieszka z psem na Brooklynie, niedaleko swoich ulubionych księgarni. Uwielbia oglądać komedie romantyczne, szukać najlepszej pizzy w Nowym Jorku i odnajdywać ukryte skarby w Hudson Valley. „11 papierowych serc” to jej debiutancka powieść.


Tytuł: 11 papierowych serc
Autorka: Kelsey Hartwell
Tytuł w oryginale: 11 paper hearts
Wydawnictwo: Young
Liczba stron: 288
Data premiery: 11.05.2022r.
Ocena: 8/10

Za egzemplarz książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu Young!



Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Dzięki za przeczytanie mojego wpisu! Byłoby mi bardzo miło gdybyś zostawił/a komentarz ze swoją własną opinią :)

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia