wtorek, 24 maja 2022

Zoraida Córdova - Podpalaczka



Nazywam się Renata Convida. Przeżyłam setki ukradzionych żywotów…  Teraz nadszedł czas, żebym przeżyła własne życie.

Była dzieckiem, kiedy została porwana przez ludzi króla. Jako złodziejka wspomnień, najrzadsza i najgroźniejsza z magicznych Moriów, została wykorzystana w planach władcy.

Teraz jest jedną z Szeptów, szpiegiem działającym przeciwko koronie. Musi wrócić do pałacu i wykonać tajną misję. Czy zdoła utrzymać tajemnicę, skoro płonie żądzą zemsty?
Od tego zależy jej życie i los Moriów. Zwłaszcza kiedy odkrywa tajemnicę, która może zmienić los królestwa – i zakończyć wojnę, która tak dużo ją kosztowała.

Zła i winna, namiętna i wściekła –  Renata Convida ma bunt w sercu.


"Podpalaczka" to pierwszy tom nowej serii młodzieżowej fantasy, która przenosi nas do świata pełnego intryg, rebelii, tajemnic i magii. Koncept na historię zaintrygował mnie od razu po przeczytaniu opisu, zresztą uwielbiam ten hiszpański klimat, spodziewałam się więc, że będzie to jedna z moich nowych ulubionych książek. Niestety, wykonanie zawiodło mnie pod wieloma względami. Próbowałam się wciągnąć w tę historię przez kilka dni i nie pamiętam kiedy ostatnio tak bardzo męczyłam kilka rozdziałów. Akcja co prawda w końcu nabrała tempa, początek pozostawia jednak wiele do życzenia.

Renata Convida to członkini Moriów - złodziejka wspomnień, która dotknięciem ręki może wyczyścić wszystkie wspomnienia drugiego człowieka. Lata temu została porwana z rąk jej rodziny i zabrana do pałacu króla. To tam zaczęto wykorzystywać jej umiejętności do niecnych czynów. Teraz razem z przyjaciółmi i ukochanym Dezem należy do Szeptów - organizacji działającej przeciwko koronie. Gdy w niebezpieczeństwie znajduje się ktoś, na kim jej zależy, postanawia wziąć sprawy w swoje ręce i powrócić do pałacu, aby odkryć prawdziwe motywy króla i zemścić się na morderczym księciu Castianie. Jej pobyt w tym miejscu nie idzie jednak tak, jak planowała, ponieważ zaczynają powracać wspomnienia z dzieciństwa, które - jak była przekonana - już dawno utraciła. Wspomnienia, które postawią jej życie i wszystko, co dotychczas wiedziała o sobie i swoich wrogach, do góry nogami.

Przede wszystkim moim największym problemem z tą historią jest fakt, że autorka wrzuca czytelnika na głęboką wodę. Zaczynając lekturę tej powieści czułam się tak, jakbym przeskoczyła cały tom, który stworzyłby fundament dla tej historii, nakreślił bohaterów i relację między nimi, i wyjaśnił pewne rzeczy, które zostają na czytelnika zrzucone. Przez to przez dobre sto stron nie potrafiłam się połapać co się dzieje, jakie są motywy bohaterów i kompletnie nie mogłam się wczuć w historię bohaterów i relacje między nimi, szczególnie główny wątek miłosny. Wszystko wypadło płytko, naciąganie, bo autorka pośpieszyła akcję już od pierwszej strony. Nie będę ukrywać, byłam wtedy blisko porzucenia tej historii, bo po prostu do mnie nie przemówiła i mnie męczyła.

Nasza główna bohaterka, Renata, jest tutaj najbarwniejszą i najciekawszą postacią, i to był jeden z powodów dla których postanowiłam, że jednak będę czytać dalej. Za dotknięciem ręki potrafi wymazać człowiekowi wspomnienia, ale jej własne dzieciństwo to dla niej kompletna szarość, pustka. Pamięta tylko czas, gdy porwano ją od rodziców i zaczęto wykorzystywać jako broń na rzecz królestwa. Nie jest to co prawda postać idealna, właściwie przez większość czasu nie zgadzałam się z jej decyzjami, ale podobała mi się jej determinacja, odwaga i niezależność, gdy w grę wchodziły losy osób, na których jej zależało. Chyba największą enigmą i tajemnicą był natomiast książę Castian, postać o złej reputacji, morderca i bezwzględny władca, który niszczy życie Renaty. Chociaż jest to jedynie postać drugoplanowa, jego historia zainteresowała mnie o wiele bardziej niż wszystkich innych bohaterów razem wziętych i mam ogromną nadzieję, że w drugiej części odegra większą rolę.

O ironio, książka wciągnęła mnie w momencie, gdy Renata samotnie postanawia wrócić do pałacu, w którym kiedyś ją przetrzymywano i pomścić swojego ukochanego Deza. Nie mogłyby mnie mniej obchodzić losy jej przyjaciół, co jest przykre, bo naprawdę żałuję, że autorka nie poświęciła większej części historii na rozwinięcie tych relacji i postaci. O wiele większą uwagę poświęca bohaterom, których poznajemy w pałacu wraz z rozwojem fabuły, szczególnie jeśli chodzi o postać Leo, którego absolutnie uwielbiam i księcia Castiana. Nie poczułam też samego wątku miłosnego i nie wierzę, że to napiszę, ale ta historia podobałaby mi się o wiele bardziej gdyby go nie było. Zwłaszcza po końcówce, po której śmiem podejrzewać, że historia skręci w kontrowersyjną stronę.

Dużym plusem jest natomiast sama kreacja świata i systemu Szeptów oraz Moriów. Wątek rebelii co prawda nie jest niczym nowym, a właściwie gatunek fantasy się nim przelewa, autorka ma jednak bardzo przystępny i łatwy w odbiorze styl pisania, który sprawia, że chcemy więcej o działaniu tego świata. Jest mrocznie, tajemniczo i trudno, czyli dokładnie tak, jak lubię. Gdyby nie to, że zawiodła mnie fabuła, bawiłabym się o niebo lepiej.

"Podpalaczka" to historia, która zapowiadała się bardzo dobrze, ale niestety nie do końca trafiła w moje gusta. Podobała mi się kreacja świata wystarczająco, by z zaciekawieniem śledzić jak rozwija się akcja, ale nie na tyle, by chcieć tę serię kontynuować. Może w przyszłości, na razie jednak nie jestem do niej do końca przekonana. To była dobra książka, ale ciężko mi się było w nią wkręcić, szczególnie, że kreacja bohaterów zawiodła i ciekawie zaczęło się robić dopiero w drugiej połowie. Książka ma też swoje dobre strony - są intrygi, złożony i intrygujący świat, zaskakujące zwroty akcji i pod koniec rzeczywiście zaczęło się robić naprawdę ciekawie, gdy na jaw wychodzą pewne sekrety. Jestem pewna, że fanom wolniejszych książek "Podpalaczka" spodoba się o wiele bardziej, decyzję pozostawiam więc wam.


Tytuł: Podpalaczka
Autor: Zoraida Córdova
Tytuł w oryginale: Incendiary
Seria: Hollow Crown. Tom 1
Data premiery: 06.04.2022r.
Wydawnictwo: IUVI
Ocena: 6/10

Za egzemplarz książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu Iuvi.


Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Dzięki za przeczytanie mojego wpisu! Byłoby mi bardzo miło gdybyś zostawił/a komentarz ze swoją własną opinią :)

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia