wtorek, 14 czerwca 2022

Alice Oseman - Loveless



Wszystko to zaczęło do mnie docierać. Nigdy w nikim się nie kochałam.
Ani w chłopcach, ani w dziewczynach, ani w żadnej osobie, którą kiedykolwiek poznałam. Co to znaczy?

Georgia nie była dotąd zakochana, z nikim się nawet nie całowała. Jednak jest przekonana, że pewnego dnia odnajdzie swoją drugą połowę.

Kiedy jej starania spełzają na niczym, zaczyna się zastanawiać, dlaczego miłość wydaje się tak prosta dla innych, a dla niej nie. W zderzeniu z nowymi pojęciami – aseksualnością i aromantycznością – Georgia jest jeszcze bardziej niepewna swoich uczuć.

Czyżby przeznaczone jej było żyć bez miłości? A może przez cały czas szukała nie tego, co jest odpowiednie dla niej? A może miłość to nie tylko romantyczne uczucie…


Przedstawię wam historię dziewczyny, która całe nastoletnie życie czuła się samotna. Dziewczyny, która obserwowała szczęście wszystkich wokół, zastanawiając się kiedy nadejdzie jej kolej, kiedy również poczuje się tak kochana i szczęśliwa. Kiedy znajdzie kogoś, kto ją pokocha, zaakceptuje i sprawi, że życie stanie się odrobinę bardziej znośne. Dziewczyny, która czasami zastanawia się, co zrobiła nie tak, że nie może tego znaleźć. Moją historię. Twoją. Tysięcy osób na całym świecie. Historię Georgii, bohaterki nowej książki Alice Oseman "Loveless".

Georgia właśnie kończy szkołę średnią i razem z dwójką najlepszych przyjaciół niedługo ma rozpocząć studia. A jednak radosny okres pożegnań przyćmiewa przytłaczające uczucie, że straciła szansę, aby przeżyć wszystkie te rzeczy, które przez cały okres szkoły przeżywali jej rówieśnicy. Nigdy się z nikim nie całowała. Nigdy nie uprawiała seksu. Nigdy nawet nie była zakochana. Wybierając się na studia, stawia sobie jeden cel: zacząć korzystać z życia tak, jak robią to wszyscy w jej wieku. Zakochać się. Nawiązać nowe przyjaźnie. Spróbować nowych rzeczy, nawet takich spoza jej strefy komfortu. Kiedy jednak po raz kolejny jej się to nie udaje, zaczyna zastanawiać się, dlaczego innym z łatwością przychodzą te rzeczy, których ona nie może znaleźć. Dlaczego nie potrafi się zakochać i wejść w związek?

Spędziłam lata nałogowo czytając romanse, które są moim (nie)małym uzależnieniem, ale nigdy nie zastanawiałam się nad tym, jak ogromny jest nacisk w naszym społeczeństwie na to, aby się zakochać. I jak wiele osób na świecie czuje się samotnie i źle z tego powodu, że nigdy nie doświadczyło takich rzeczy jak pocałunek, seks, czy miłość. Tak bardzo żałuję, że nie miałam takiej historii, gdy byłam nastolatką i sama zmagałam się z podobnymi myślami. Zresztą, nawet teraz lektura tej powieści dała mi odrobinę spokoju i poczucie akceptacji, jakiego poszukiwałam przez lata, i mam ogromną nadzieję, że każdy kto sięgnie po tę książkę skończy chociażby z namiastką tego uczucia.

Alice Oseman porusza w tej książce tak wiele ważnych kwestii, że sama nie wiem od czego zacząć. Dojrzałam w postaci Georgii tyle samej siebie, jak chyba w żadnej innej postaci książkowej i jestem pewna, że znajdzie się wiele osób, które miały tak samo. Jej zagubienie, poszukiwanie miłości i desperacka próba rzeczy, które robią wszyscy inni, aby poczuć, że pasuje i nie jest samotna, uderzyły we mnie tak mocno, że momentami walczyłam ze łzami. Pewne fragmenty tej historii zostaną ze mną już na zawsze. Autorka w tak pozytywny sposób podchodzi do kwestii, o których ludzie z jakiegoś powodu boją się mówić, szczególnie tych związanych z seksualnością. A co najważniejsze, stara się ukazać, że pomimo presji by się z kimś związać, nasza wartość wcale od tego nie zależy. I każdy ma prawo podchodzić do tych kwestii w swoim własnym czasie.

Chyba moją ulubioną częścią tej książki jest fakt, że autorka przedstawia nam, że miłość można odczuwać na tak wiele sposobów i żadna z nich nie jest "mniej ważna". Cała ta historia to oda do przyjaźni, do osób, które kochamy równie mocno jak naszych partnerów, którzy znaczą tyle samo i potrafią dać równie ogromne spełnienie. Przyjaźnie w tej powieści są najważniejsze, a chyba moim ulubionym wątkiem jest relacja Georgii z jej nową współlokatorką, Rooney - jej kompletnym przeciwieństwem, towarzyską dziewczyną, której wszędzie pełno. To zestawienie przeciwnych światów ukazuje, jak wiele każdy z nas w sobie skrywa, chowając pewne rzeczy przed światem, ze strachu przed oceną i upadkiem.

Moje serce wypełniła duma z powodu reprezentacji i różnorodności w tej książce, szczególnie z powodu poruszenia tematu aromantyczności i aseksualności, z którą dotychczas spotkałam się w książce tylko raz (w "Angst with a happy ending" Weroniki Łodygi, którą bardzo polecam!). Każdy z pewnością znajdzie w tej historii cząstkę siebie, w ten, czy inny sposób, ale stworzenie głównej bohaterki, która jest aro/ace, jest tak niesamowicie ważne, bo wiele osób tak naprawdę nawet nie zdaje sobie sprawy z istnienia tych dwóch pojęć. A jeszcze więcej osób codziennie zmaga się z niezrozumiałymi uczuciami, jak nasza główna bohaterka, próbując się w tym wszystkim odnaleźć w samotności i cierpieniu. Mam nadzieję, że każda osoba aromantyczna i/lub aseksualna znajdzie w tej historii odrobinę spokoju i radości.

"Loveless" to jedna z tych cudownych historii, która porusza tak wiele ważnych tematów i problemów, ale jest to też przepiękna powieść queer, która trafiła prosto do mojego serca. Dotychczas znałam Alice Oseman jedynie z jej komiksów z serii "Heartstopper", ale jej styl pisania powieści okazał być się równie wciągający, błyskotliwy i wyjątkowy. To historia pełna miłości, nawet jeśli niekoniecznie miłości romantycznej, odrobiny dramatyzmu i humoru, która z pewnością skradnie wasze serce. To historia dla każdego, kto chociaż raz w życiu poczuł się, jakby nigdzie nie było dla niego miejsca. Georgia, Rooney, Jason, Pip i Sunil już mają specjalne miejsce w moim sercu. Koniecznie przeczytajcie "Loveless", bo jestem pewna, że skradną i wasze.



Alice Oseman - brytyjska pisarka, autorka wielu komiksów i jednocześnie studentka anglistyki na Uniwersytecie Durham. Jej pierwsza publikacja została wydana, gdy miała 17 lat. W swoich historiach skupia się na życiu nastolatków we współczesnej Wielkiej Brytanii.


Tytuł: Loveless
Autor: Alice Oseman
Tytuł oryginału: Loveless
Data premiery: 18 maja 2022
Wydawnictwo: Jaguar
Liczba stron: 448
Ocena: 9/10

Za egzemplarz książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu Jaguar!




1 komentarz:

  1. Naturalne zioła wyleczyły tak wiele chorób, że leki i zastrzyki nie mogą wyleczyć. Widziałem wielkie znaczenie naturalnych ziół i cudowną pracę, jaką wykonali w życiu ludzi. Czytałem w Internecie zeznania ludzi na temat tego, jak zostali wyleczeni z opryszczki, HIV, diabetyków itp. przez ziołolecznictwo Dr.DAWN, więc postanowiłem skontaktować się z lekarzem, ponieważ wiem, że natura ma moc uzdrawiania wszystkiego. Zdiagnozowano u mnie HIV przez ostatnie 7 lat, ale Dr DAWN wyleczył mnie swoimi ziołami i od razu skierowałam do niego ciotkę i jej męża, ponieważ oboje chorowali na opryszczkę i też zostali wyleczeni. Wiem, że trudno w to uwierzyć ale jestem żywym świadectwem. Próbowanie ziół nie zaszkodzi. Jest także rzucającym zaklęcia, rzuca zaklęcia, aby przywrócić rozbite małżeństwa i zaklęcia powodzenia, aby prosperować i doskonalić się w życiu. Skontaktuj się z Dr.DAWN e-mail: ( dawnacuna314@gmail.com )
    Whatsapp: +2349046229159/
    +3550685677099

    OdpowiedzUsuń

Dzięki za przeczytanie mojego wpisu! Byłoby mi bardzo miło gdybyś zostawił/a komentarz ze swoją własną opinią :)

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia