czwartek, 10 lutego 2022

Anna Przedpełska-Trzeciakowska - Jane Austen i jej racjonalne romanse



Tajemnicza i niezależna. Skromna i zdystansowana, ale znająca siłę uczucia. Kochająca swoich bliskich, ale czasem też oschła i niesprawiedliwa. Jaka naprawdę była Jane Austen? Jak wyglądała codzienność autorki Rozważniej i romantycznej? Anna Przedpełska-Trzeciakowska, wielbicielka i wybitna tłumaczka powieści Jane Austen kreśli barwny, pełen czułości portret jednej z najciekawszych i zarazem najsłabiej rozpoznanych angielskich pisarek.


Nie czytam zbyt wielu biografii (nie licząc tych, które czytałam w ramach studiów), tego typu recenzji więc nie znajdziecie raczej na moim profilu, ale kiedy tylko wpadła mi w oczy ta książka, wiedziałam, że muszę się z nią zapoznać. Po pierwsze - Jane Austen. Nie ma na świecie osoby, która nie znałaby tej wybitnej pisarki, prekursorki romansów, kobiety której powieści znamy i kochamy setki lat później, której historie doczekały się licznych ekranizacji. Zdaje się, że jej świetność jest wieczna i wcale mnie to nie dziwi, sama jako osoba studiująca anglistykę uważam Austen za moją ulubioną pisarkę i z ogromną chęcią przeczytałam książkę, w której mamy szansę nie tylko dowiedzieć się czegoś o jej powieściach, ale przede wszystkim o niej samej.

Po drugie, jest to książka napisana przez słynną tłumaczkę powieści Jane Austen, Annę Przedpełską-Trzeciakowską. Kobietę, która spędziła ogromną część swojego życia oswajając się nie tylko z jej tekstami, ale z życiem Austen i kulturą czasów, w których żyła. Która przełożyła teksty znane nam dzisiaj, na zawsze wpisujące się w część kultury. Nie będę ukrywać, że grało to ogromną rolę w tym, że w ogóle się na tę książkę skusiłam, bo sama uczę się do zawodu tłumacza i to niezwykle fascynujące móc przeczytać coś z pierwszej ręki od osoby, która ma na tym polu tak ogromne doświadczenie. Wręcz żałuję, że autorka nie zagłębiła się w ten temat odrobinę bardziej, bo jak się okazuje - poza krótkimi historiami o przygodach z tłumaczeniem tych słynnych powieści, Anna Przedpełska-Trzeciakowska niemalże całą książkę poświęca na życiorys Jane Austen.

Zastanawialiście się czasem jak Austen, w czasach gdy kobiety nie miały takiego przebicia jak teraz, udało się wydać tyle słynnych powieści? Jak wyglądało jej życie, począwszy od dzieciństwa, aż do śmierci i dziedzictwa, które po sobie zostawiła? Jakie było jej życie rodzinne i miłosne? I ile z jej historii zawierało jej samej, tego co znała i co ją otaczało, a ile z tego było fikcją pochodzącą z jej kreatywnego umysłu? No i przede wszystkim - jaki był proces powstawania i wydawania jej najsłynniejszych tytułów? Autorka zabiera nas w kilkuset stronicową podróż po życiorysie Jane Austen, w którym odpowiada na wszystkie te (i jeszcze więcej) pytań, tworząc naprawdę ciekawą, wciągającą lekturę dla miłośników Austen.

Chyba moim ulubionym aspektem tej książki, poza faktami z życia Austen, była możliwość śledzenia procesu powstawania jej powieści. Nawet nie zdawałam sobie sprawy ile jest w nich jej samej i tego, co otaczało ją na co dzień. Nie spodziewałam się ile prawdziwych osób z jej życia zainspirowało słynne postacie, które znamy i kochamy. A co najważniejsze - fascynujące było śledzić moment powstawania czegoś, co dało początek gatunkowi literackiemu, bez którego nie wyobrażam sobie teraz życia. Dzięki tej książce poczułam się bliżej Austen, na pewno nauczyłam się o jej życiu wielu ciekawostek, które pozwoliły mi ją zrozumieć lepiej jako osobę i pisarkę.

"Jane Austen i jej racjonalne romanse" to idealna pozycja dla wielbicieli Jane Austen, w której można się dowiedzieć wielu interesujących faktów z jej życia, powstawania jej powieści i tego, co doprowadziło do tego, że wracamy do jej twórczości nawet dzisiaj. Napisana przystępnym językiem z rąk samej tłumaczki i wielbicielki tej autorki. Polecam bardzo, jeśli Jane Austen kochacie równie mocno jak ja.


Anna Przedpełska-Trzeciakowska to znana tłumaczka literatury angielskiej i amerykańskiej, która zasłynęła przede wszystkim przekładami powieści Jane Austen, ale także biografią rodzeństwa Brontë pod tytułem "Na plebanii w Haworth: dzieje rodziny Brontë". Za całokształt twórczości translatorskiej otrzymała w 2021 roku Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska za Twórczość Translatorską im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego. W książce biograficznej o autorce "Opactwa Northanger" tłumaczka kreśli niezwykły portret kobiety, która uważnie przyglądała się swoim czasom. Barwne opisy i doskonały styl wciągają nas w rzeczywistość Austen i sprawiają, że nie chcemy jej opuszczać.


Tytuł: Jane Austen i jej racjonalne romanse
Autor: Anna Przedpełska-Trzeciakowska
Data premiery: 28 października 2021
Wydanie: II
Liczba stron: 384
Wydawnictwo: W.A.B.

Za egzemplarz książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu W.A.B.








Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Dzięki za przeczytanie mojego wpisu! Byłoby mi bardzo miło gdybyś zostawił/a komentarz ze swoją własną opinią :)

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia